Ukryj/pokaż nagłówek
Dodaj nowy post
Ustawienia
3.21
Cześć!

Mimo, że pogoda za oknem na to nie wskazuje to witamy dziś kalendarzową wiosnę. Mam nadzieję, że na dniach odczujemy to także w temperaturze i słońcu za oknem.


Przychodzę do Was po miesiącach przerwy, aby poruszyć temat bliski mojemu sercu. Oczywiście wiem, że jest to blog o Stardollu, grze, gdzie bawimy się w stylizowanie lalek, ale myślę, że czasem warto poruszyć też ważniejsze tematy. Kamil dodał dziś makijaż wykonany na mojej doll nawiązujący do mojego dzisiejszego posta. Nie przedłużając – oprócz pierwszego dnia wiosny mamy dzisiaj również Światowy Dzień Zespołu Downa. Czemu akurat dziś, 21.03? Bo Zespół Downa wynika z trisomii 21 chromosomu. Nie będę oczywiście rozwodzić się nad genotypem takich osób, bo nie jest to na to pora i miejsce.


Część z Was na pewno wie, że moja siostra Małgosia ma zespół Downa i jest najcudowniejszą siostrą na świecie. Możecie wpaść do niej na instagram i zobaczyć trochę jej życia @malgosiaja. Kocham ją bardzo, i mimo, że codziennie rozmawiamy przez kamerę niesamowicie za nią tęsknię będąc na uchodźtwie (:P). Gosia jest naprawdę dobrym człowiekiem, dlatego boli mnie częste odrzucanie jej przez społeczeństwo, stąd też chcę uświadamiać innych ludzi i otwierać ich na niepełnosprawność.
Polecam Wam bardzo obejrzeć Down The Road, Przemka Kossakowskiego, możecie ten program znaleźć na playerze. Bardzo fajnie przedstawiona jest tam podróż osób z zespołem Downa, ich rozterki, wyzwania, ale także szczęśliwe chwile. Pokazani są tacy jacy są naprawdę - normalni ludzie, z większymi trudnościami, ale tak samo chcący mieć przyjaciół, znajomych, chcący zakładać rodziny i czuć się kochanymi. Dwa sezony tego programu przyniosły mi tyle wzruszeń i przemyśleń i bardzo się cieszę, że otwierają oczy ludziom niezaznajomionym z tematem.


Chciałabym, aby w naszym świecie znalazło się miejsce dla wszystkich, niezależnie od poziomu sprawności, koloru skóry czy orientacji. Chciałabym abyśmy szanowali innych i do każdego podchodzili w sposób w jaki sami chcielibyśmy być traktowani. Nie będę przytaczać historii jakie przydarzyły się Małgosi, wyśmiewania jej, dokuczania, bo jak tylko o tym myślę pęka mi serce. Widzę, że to się zmienia, ale póki wszyscy nie zaczniemy robić czegoś w kierunku inkluzji społecznej, to gdzieś pomiędzy nami będą wciąż zdarzały się dramaty odrzucenia i nienawiści do słabszych jednostek.


Polecam Wam również instagrama @dzieciaki_cudaki, gdzie wspaniali ludzie po pojawieniu się na świecie ich synka Henia, z zespołem Downa, postanowili adoptować Dorotkę, również z trisomią 21. Mają teraz czwórkę dzieci, w tym dwójkę z niepełnosprawnością. To naprawdę piękna i warta uwagi rodzinka!
Aby tematem nawiązać do stadolla poprosiłam W. oraz Wiktorię o zrobienie stylizacji z różnymi skarpetkami. Jest to symbol właśnie osób z zespołem Downa, dwie inne skarpetki, jak chromosomy nie do pary. Oboje wywiązali się z zadania znakomicie, a W. stworzył stylizację również na mojej doll. Bardzo im za to dziękuję. Dziękuję również Kamilowi za makijaż, który dziś dodał, chyba teraz widzicie czemu wyglądał właśnie tak?



Koniecznie dajcie znać co myślicie o stylizacjach i takim temacie. Napiszcie jeśli chcecie się czymś podzielić, a ja z komentarzy wylosuję kilka osób, które dostaną drobiazg ode mnie :)

18 komentarzy:

  1. Bardzo dobry pomysł, aby o tym dniu wspomnieć również na blogu p 'lekkiej' tematyce jaką jest stardoll! Myślę, że nie wszyscy wiedzieli lub pamiętali o tym dniu.
    Super stylizacje z tymi innymi skarpetakami!
    ola4077

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że tak uważasz! Od zawsze staram się szerzyć świadomość odnośnie osób z zespołem Downa w każdym miejscu gdzie mam na to szansę i możliwość otwierać ludziom oczy na inność. :)

      Usuń
    2. Oj tak ludzie powinni otworzyć się na inność. Ja po obejrzeniu down the road bardzo polubiłam tych ludzi nawet ich nie znając. Tęsknie też za możliwością wolontariatu w świetlicy do ktorej uczęszczały też dzieci z zespołem downa, a teraz przez koronawirusa jest ona zamknięta.

      Usuń
    3. super, że bierzesz udział w wolontariacie! też się udzielałam jak mieszkałam w Polsce :P

      Usuń
  2. Super, że o tym piszesz! Bardzo ważny temat i miło jest widzieć, że coraz więcej "instytucji" i osób pamięta o tym dniu.
    Szacunek przede wszystkim :)
    Wasze stylizacje są świetne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój instgram dzisiaj zalał się zdjęciami ze skarpetkami nie do pary i to bardzo cieszy, że coraz więcej ludzi bierze w tym udział! Dziękuję za Twój komentarz!

      Usuń
  3. Bardzo fajny post! Nie wiedziałam zbyt wiele o tym dniu.
    Śliczne stylizacje, nie umiem wybrać najlepszej, każda mi się podoba.

    izolda1996-k

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogłaś się czegoś dowiedzieć, właśnie po to powstał ten post :)

      Usuń
  4. Ja również się cieszę, że dodałaś taki post, bo to ważne, aby pamiętać o osobach z zespołem Downa. Z mamą w każdą niedzielę oglądamy program Kossakowskiego i bardzo nam się podoba – dzisiaj moja mama stwierdziła, że wielu z nas mogłoby się uczyć koleżeństwa, empatii, zrozumienia i szacunku do drugiego człowieka od osób, które występują w programie.
    Weszłam na profil Twojej siostry i powiem (a raczej napiszę) Ci, że aż zrobiłam się głodna, bo to, co przygotowuje wygląda fantastycznie! Na Instagramie można także znaleźć profil Kornelki i jej mamy (nie będę podawała nazwy, ponieważ nie wiem, czy właścicielka profilu sobie życzy) – śliczna i naprawdę urocza dziewczynka.
    Mam nadzieję, że społeczeństwo w końcu przestanie postrzegać osoby z dodatkowym chromosomem jako kogoś "innego", kogo należy wykluczyć, a zacznie wspierać takie osoby i pokazywać im, że także są piękne, ważne i po prostu wyjątkowe.

    Stylizacje bardzo mi się podobają.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. sorki, ze pisze niezalogowana, czy chodzi Ci o Asie i jej corke Kornelke? Jesli tak to obserwuje ich rodzinke od dawna! w ogole obserwuje bardzo duzo osob z zD na instagramie 💗

      Usuń
    2. dobra jednak bylam zalogowana, moj telefon wariuje 🤦🏻‍♀️ bardzo Ci dziekuje za Twoj komentarz! program Przemka na pewno robi bardzo duzo dobrego, mam nadzieje ze bedzie trzeci sezon! :D

      Usuń
    3. Tak, chodzi mi o Asię i Kornelkę :)

      Usuń
  5. beznadziejna pogoda,u mnie za oknem śnieg :( wolałabym żeby się wreszcie cieplej zrobiło i żeby móc zrzucić te zimowe ubrania....podoba mi się stylizacja Wiktora,druga Emu.Musia,Agi też jest fajna,taka z pazurem :) ja na ten temat się nie wypowiem bo nigdy nie miałam do czynienia z takimi ludźmi,ale jak tak słyszy się to dzieci z tą chorobą lepiej się zachowują niż taki normalny nastolatek...u mnie w miejscowości pamiętam jak miała zostać przeniesiona szkoła specjalna w pobliżu zawodówki,to było za czasów jak chodziłam do liceum to chłopaki ode mnie z klasy uważali,że to zły pomysł bo uczniowie z zawodówki będą źle patrzeć na takie dzieci i że życia nie będą mieli...ale jak tak widzę gdy chodzą sobie grupką w mieście z opiekunami to normalnie się zachowują i jakoś nie stwarzają nikomu problemów,chyba ludzie po prostu nie wiedzą jak mają się zachowywać przy takich osobach,zwłaszcza ci którzy tak na prawdę nigdy nie mieli do czynienia z z osobami które mają zespół Downa

    martusia-16

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. u mnie w uk pogoda jest fajna, ale mama też mówiła mi, że u nas w Białym padał śnieg :P To prawda, że ludzie często nie wiedzą co zrobić, najczęściej wynika to właśnie z nieznajomości tematu i strachu. Podoba mi się taki tekst "kto się oswoi, ten się nie boi" i dlatego też staram się uświadamiać ludzi gdzie i jak mogę. Moja Gosia, mimo niepełnosprawności np jest aktorką i gra córkę wójta w serialu Blondynka :D

      Usuń
  6. pamiętam Gosię doskonale z Twoich opowiadań i wcześniejszych postów. niesamowita dziewczyna z pasją, zaangażowaniem. uwielbiam!:)
    ja również "świętowałam" wczorajszy dzień założeniem dwóch różnych skarpetek - w sumie całkowicie przypadkiem, ale jednak! :D
    pierwsza i ostatnia stylizacja to kosmos!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taak, Małgosia mimo swoich przeciwności i ograniczeń ma tyle pasji, że mogłaby pozarażać niejednego pełnosprawnego człowieka (np mnie :P)

      Usuń
  7. Wow, milo ze posrod tak proznej otoczki stardolla, jest tez miejsce na porozmawianie o waznych sprawach. Troche slyszalem o programie ktory polecasz, rodzina chetnie oglada :) tylko raz mialem kontakt z osoba z zespołem Downa, to bylo w przedszkolu. Wszyscy normalnie sie z nim bawilismy, mimo ze czasami trudniej bylo sie porozumiec. Stylizacje od Emu.musia bardzo mi sie podobaja :)

    OdpowiedzUsuń


Dziękujemy, że jesteście z nami!